10 טיפים בסיסיים לתכנון מס

יוסי קלוגר

יוסי קלוגר

רואי חשבון ומנכ"ל משותף

שימו לב! מטבע הדברים מאמר זה עוסק בתכנוני המס הפשוטים והבסיסיים ביותר, אשר מתאימים לנישומים רבים. ואולם, תכנוני מס מורכבים יותר, ובפרט תכנוני מס הנתפרים באופן אישי לצרכי הלקוח לא יופיעו מטבע הדברים במאמר זה.

משרדנו ערוך לסייע לכם לבחון כיצד תוכלו לנצל את הטבות המס כחוק, ולאפשר לכם לשלום פחות מסים, כחוק, באופן פרטני ולאחר קבלת ייעוץ ספציפי.

1. בידקו תרומות משנים קודמות שלא נוצלו –
כידוע התורם מעל 190 ₪ (נכון ל-2022) למוסד ציבורי שקיבל אישור מתאים זכאי לזיכוי ממס הכנסה באותה שנה על סך 35% מסכום התרומה.
הזיכוי יינתן על תרומה עד ל"תקרה" של 9,517,000 ₪ (נכון ל-2022) או עד 30% מההכנסתם החייבת במס של התורמים לאותה שנה לפי הנמוך מביניהם
חריגה מתקרת הזיכוי תינתן להעברה לשלוש שנות המס הבאות, בכפוף למגבלת התקרה בכל שנה.
כפועל יוצא מכך נישום אשר לו הפסדים לצורכי מס או שסך התרומות היו גבוהות מ-30% מהכנסות החייבת , יוכל לנצל את סכומי התרומות שתרם בשנת המס לשנים הבאות כאמור.
"עודף" התרומות הינו נתון שאינו עובר מכאנית בדוחות המס המוגשים לפקיד השומה, לכן בדקו תרומות לא מנוצלות .

2. ודאו כי נרשמות כל ההוצאות המותרות בניכוי שהוצאתם במסגרת הפעלת עסק מהבית –
המפתח המקובל ביותר להכרה בהוצאות הבית – הינו לפי יחס החדרים. כך, אם הדירה מונה 4 חדרים, וחדר אחד משמש כקליניקה או משרד – נכיר ב-25% מהוצאות הבית,
דוגמאות להוצאות המוכרות בעת עבודה מהבית , חשמל , שיפוצים , ארנונה, ביטוח דירה, טלפון ואינטרנט, דמי שכירות במידה והמשכיר מדווח על חלק מהשכירות כהכנסה מעסק ועוד
במידה וניתן לייחס את ההוצאת לעסק בלבד, כמובן שההצואת תוכר במלואן. דוגמאות , שיפוץ נקודתי המיוחס לחלק העסקי בדירה, דמי ניקיון ואחזקה, רכישת ריהוט וציוד לעסק ועוד…

3. בידקו הפרשה תקינה לקופות גמל וקרן השתלמות –
אחת מהשיטות היעילות לחיסכון במס היא הפקדת כסף בקרן השתלמות. בשיטה זו, העצמאי מפקיד את הכסף בקרן למשך 6 שנים ובתום התקופה הזו, מקבל את הכסף ללא צורך בתשלום מס.
הפקדה בקרן השתלמות מהווה תוכנית חיסכון יעילה שתעניק לכם תשואה גבוהה וגם מוכרת כהוצאה לצרכי מס. הפקדה לקרן השתלמות אינה כדאית מבחינת הטבות מס לעסקים שהרווח השנתי שלהם לא עולה על 50 אלף שקלים. לעומת זאת הפרשה לקופת גמל הינה חיסכון לטווח ארוך אך מעניקה הפחתת מס משמעותית באופן מיידי.

4. בחנו היטב ניצול כל נקודות הזיכוי על הכנסות מיגיעה אישית-
הורה לפעוט (עד גיל 6), הורה לילדים עד גיל 18 (לאב עד גיל 12), להורה גרוש או פרוד, תואר ראשן או שני , סיום לימודי מקצוע , עולה חדש, חייל משוחרר, מסיימי שירות לאומי, הורה לילד עם מוגבלות או נטול יכולת, כלכלת בן/בת זוגם עליהם (מגיל פרישה)

5. תנו ביטוי לעבודת בני זוג בעסק משותף –
אין מניעה חוקית כי בעסק של בן או בת הזוג או משותף לשניהם , אחד מבני הזוג יחשב במעמד של שכיר עם כל הזכויות והחובות הנוגעות בדבר.
בנוסף בן או בת הזוג יכולים ליהנות ממעמד של עצמאי בעסק כנ"ל תוך כדי ביצוע יחס חלוקה מלאכותי של ההכנסה (הרווח השנתי) , לדוגמא בשיעור של מחצית , רבע או שליש. שני בני הזוג ישלמו דמי ביטוח כעצמאיים.

6. פרסו את מס השבח –
ע"פ החוק, ניתן לבקש לפרוס את השבח בעסקה לתקופה של עד 4 שנים – בשנת המכירה ועד 3 שנים שקדמו לשנת המכירה. למעשה, מדובר בפריסת השבח – הרווח שנוצר בעסקה – ולא בפריסת מס השבח.
ברוב המקרים, שימוש במנגנון הפריסה מוביל להפחתה משמעותית בתשלומי המס או לקבלת החזר מס שבח.

7. קזזו הפסדים –
במידה וצברתם הפסדים מפעילות עסקית, או הפסדים ממכירת ניירות ערך – וודאו כי בדוח המס השנתי מבוצע קיזוז נכון של ההפסדים, שימנע תשלום מס מיותר.

8.בידקו רישום החברה במדינות המהוות מקלטי מס –
מקלטי מס, הינן מדינות בהן לא חל מס חברות או שחל מס חברות מופחת או שאין רגולציה על פעולות מסוימות. זאת ע"פ אמנות מס שנחתמו בין ישראל למבחר גדול ממדינות העולם.
בשנים האחרונות המשק הגלובלי התפתח רבות ועימו גם המודעות של תכנון מס כחלק בלתי נפרד מהתוכנית העסקית. לפיכך, אנו עדים לעליה מתמדת במספר החברות שנפתחות או מעבירות את פעילותן למדינות הנחשבות למקלטי מס ובכך ממירות תשלום מס גבוה לנמוך.
מקלטי מס הם הדרך הלגיטימית, הנכונה, החוקית והנפוצה בהן חברות יכולות להימנע עד כמה שניתן מתשלום מיסים.

9. בידקו העברת נכסים ללא תמורה בין קרובים בעסקאות מקרקעין –
עסקאות "מתנה" (העברת בעלות ללא תמורה) בין קרובי משפחה על מנת להפחית מס רכישה ולחסוך במס שבח.

10. בחנו את מבנה הפעילות שלכם –
במעבר מפעילות כעצמאי לפעילות במסגרת חברה בע"מ ניתן להפחית את תשלומי המס השוטפים.
השיקולים למעבר הם לא שיקולי חסכון במס בלבד אלא ישנם מספר מצבים בהם חברה בע"מ צפויה לשרת טוב יותר את הצרכים של העסק שלכם, מבחינת התנהלות יעילה, שינוי גמיש בבעלות העסק, וניהול סיכונים משפטיים.